Yakıt Tankında Kalan Yakıtı Hesaplama Formülü!

<< < (5/6) > >>

erenaldeniz:
Alıntı sahibi: oktanyum üzerinde Mayıs 04, 2013, 09:21:13 ÖS

Harcanan yakıt 900 lt. civarlarında mı sizce?

evet en az 900 lt ile 1200 lt arasında olması lazım

oktanyum:
Bende bu miktarı yukarıdaki formülle değil basit bir silindir hacim formülüyle bulmuştum. Verdiğiniz ölçülerdeki silindir akaryakıt tankı kabaca 15.567 lt. motorin almaktadır(Kısacası 2.09 metre). Siz 1 günde 13 cm.(0.13 m.) motorin harcamışsınız ki bu da yine kabaca(tankın tam silindir olduğu düşünülerek) 968 lt. motorine denk gelir. Ama tüm bu hesaplamalar kabacadır. Akaryakıt depolanmasında harcanan miktarların tam hesaplanmasında dikkat edilecek bazı hususlar vardır. Bu hususlara dikkat edilerek ve tank kalibre edilerek akaryakıt sarfiyatınızın yanında fire ve kesafet oranlarınızı da kolayca hesaplayabilmeniz mümkündür.

erenaldeniz:
Alıntı sahibi: oktanyum üzerinde Mayıs 05, 2013, 01:26:32 ÖÖ

Bende bu miktarı yukarıdaki formülle değil basit bir silindir hacim formülüyle bulmuştum. Verdiğiniz ölçülerdeki silindir akaryakıt tankı kabaca 15.567 lt. motorin almaktadır(Kısacası 2.09 metre). Siz 1 günde 13 cm.(0.13 m.) motorin harcamışsınız ki bu da yine kabaca(tankın tam silindir olduğu düşünülerek) 968 lt. motorine denk gelir. Ama tüm bu hesaplamalar kabacadır. Akaryakıt depolanmasında harcanan miktarların tam hesaplanmasında dikkat edilecek bazı hususlar vardır. Bu hususlara dikkat edilerek ve tank kalibre edilerek akaryakıt sarfiyatınızın yanında fire ve kesafet oranlarınızı da kolayca hesaplayabilmeniz mümkündür.

oktanyum yine de teşekkürler ama çok kabaca bir hesap olmuş oluyor silinidr yatık durumda olduğu için oran orantı pek tatmin edici bir cevap vermeyeceketir yine de sağolun diğer formulle sorunu çözmeye çalışacağım

shapiro:
erenaldeniz verdiğiniz bilgilere göre; vt=15.58 m küb=15575 lt. Birinci ölçüme göre yakıt hacmi v1=5300.4 lt=5.3 m küb, ikinci ölçüme göre v2=4130.95 lt=4.131 m küb, sarfiyat vc=1169.45 lt=1.17 m küb çıkar. Başarılar dilerim. 

oktanyum:
erenaldeniz, aslında tüm bu matematiksel hesaplamalar size sadece yaklaşık bir değer verir. Eğer çalıştığınız işletmede akaryakıt sarfiyatı bir denetime, teftişe ve sonunda mali bir sorumluluğa kadar ulaşan bir süreci varsa bu işlemi basit bir hesaba dayandırmanız yanlış olacaktır. Çünkü akaryakıtın diğer depolanan ürünlerden farklı tarafı vardır.Malum litresi 4.-TL olan bir ürün. Günde 1.500 lt. harcanan bir ürünün art niyetli kişilerce tam denetimsiz bir yerden kendi menfaatlerince kullanılması olabilir. O yüzden öncelikle aşağıdaki hususları göz önünde bulundurmanızda fayda vardır.

1. Öncelikle akaryakıt hacminin ve niteliğinin iklim koşulları ile değiştiğini göz önünde bulundurun.Havanın sıcak olduğu saatlerde depolanan akaryakıtın hacmi artar. Bu yüzden her sıcaklığa göre bir hacim faktörü vardır. Ayrıca depolanan akaryakıtın tabanında akaryakıtın kendisinden ve havanın bağıl nemini kendine absorbe etmesinden dolayı tankların tabanında bir su tabakası oluşur. Bu su tabakasının miktarının bilinmesi akaryakıt miktar ve kalitesi bakımından önemlidir.
2. Depolanan akaryakıtlar da bir kesafet ve bekleme firesi oluşur ki bu fire oranı ülkemizde genellikle %0.5 olarak uygulanmaktadır.
3. Tanktaki miktarın tam tesbiti tankın alt ve üst dolum seviyelerini belirten 2 probun ölçümüyle bir otomasyon sistemi ile mümkün olabilmektedir. Ama bu sistemin pahalı olması ve de ilk kalibrasyonun 4. maddedeki anlatılan yöntemle olması bakımından küçük işletmelerde uygunluğu pek olmamaktadır.
4. Tankın manuel olarak ölçülmesi: Bu ölçme sisteminde boş tanka, sayacı tam ayarlı bir pompadan belirli miktarlarda(örneğin 50 lt gibi) miktarlarda yakıt konulur. Her 50 lt. den sonra pirinçten yapılmış tank boyundaki bir şeritmetre yardımıyla yakıt seviyesi ölçülerek bir çizelge oluşturulur. Bu işlem tankın üst seviyesine kadar defalarca yapılarak çizelge tamamlanır. Bu çizelge aracılığıyla peryodik olarak tanktaki yakıt seviyesi ölçülerek miktar tesbiti en doğru olacak şekilde yapılır.
  Ayrıca, bu işlemlere ek olarak dansimetre, ebrüvet gibi aletleri bulundurmanız kalibrasyon işleminizi kolaylaştıracaktır. Günlük akaryakıt tüketiminizi kontrol edeceğiniz bir akaryakıt tüketim çizelgesi oluşturmanız ve tankla jeneratör arasına mühürlü bir sayaç koymanız da akaryakıt tüketiminizi tamamıyla kontrolünüz altına alacaktır.
Daha ayrıntılı bilgi için 5058 sayılı akaryakıt ölçü ve stok işlemleri yönetmeliğinden faydalanabilirsiniz.

Linklerin Görülmesine İzin Verilmiyor
Kayıt Olunuz Ya da Giriş Yapınızhttp://www.ekanun.net/5058-sayili-yonetmelik/

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

[*] Önceki Sayfa